Met het lesmateriaal van Day for Change zetten jouw leerlingen binnen een paar weken een duurzame onderneming op!
Hier vind je meer algemene informatie over het lesmateriaal, de leerdoelen, de tijdsinvestering en de uitvoering van de Day for Change Actie.
Day for Change wordt in de onderbouw van het VMBO vaak gebruikt om de leerlingen kennis te laten maken met economie en ondernemen. Het lesmateriaal is dan onderdeel van de reguliere (economie) lessen. Ook wordt er voor gekozen om de Day for Change Actie uit te voeren in een projectweek: de Day for Change Challenge.
Binnen het VMBO basis- kader sluit de Day for Change Actie goed aan bij de kerndoelen van het profiel Economie en Ondernemen (E & O) en Dienstverlening en Productie (D & P). Bij het profiel Economie en Ondernemen kiezen docenten er vaak voor om het project in de te zetten als invulling van het keuzevak Ondernemen.
In dit document zie je welke deeltaken van het keuzevak Ondernemen worden behandeld in het lesmateriaal van Day for Change.
Binnen het huidige VMBO GL en TL past het educatieve aanbod van Day for Change goed bij het profiel Economie.
Vanaf augustus 2024 bestaan GL en TL niet meer, maar gaan deze leerwegen op in de ‘nieuwe leerweg’. Het praktijkgerichte programma wordt verplicht onderdeel van de nieuwe leerweg voor alle leerlingen.
Enkele pilotscholen zijn al bezig met de implementatie van de Nieuwe Leerweg. De Day for Change Actie lijkt mooi aan te sluiten bij de eindtermen van de Nieuwe Leerweg waaronder Communiceren, Zelfsturing, Samenwerken, Toekomstbestendig werken, Borging van kwaliteit en veiligheid, Behoeftesignalering,
Schooljaar 2021 – 2022 wordt de Day for Change door een aantal pilotscholen gebruikt als invulling van het PGP Dienstverlening en Producten en bij het PGP Economie en Ondernemen.
Ben jij ook op zoek naar invulling van het praktijkgerichte programma? Wil je inspiratie op doen en de mogelijkheden verkennen? Neem dan contact met ons op en wij helpen je graag verder!
“Day for Change is een project wat goed aanslaat bij de leerlingen. “Zo is economie wel leuk!”, heb ik vaak gehoord. Vooral het feit dat het echt is, en dat ze vertrouwen krijgen geeft een boost. Ze gaan zorgvuldig om met het geleende geld en voelen zich verantwoordelijk. Wat ook erg leuk is, is dat tijdens het project iedereen de kans heeft een andere kant van zichzelf te laten zien. Het pitchmoment wordt als heel belangrijk ervaren, vrijwel alle leerlingen zijn op tijd en staan zenuwachtig op de gang de laatste zinnen door te nemen.”
Fanja Hubers, docent Niftarlake College, Maarssen
Ben je enthousiast maar is er op dit moment geen ruimte voor Day for Change in het lesprogramma?