Recensies

Sinds de oprichting van Day for Change in 2006 hebben bijna 1500 verschillende scholen meegedaan aan de Day for Change Actie. Veel van deze scholen doen al jaren mee. Dit betekent niet alleen veel enthousiaste leerlingen maar ook heel veel enthousiaste leerkrachten! Hieronder een kleine greep uit de feedback die wij de afgelopen jaren van docenten hebben gekregen.

Primair Onderwijs

“Wat een geweldig initiatief zeg! Erg leerzaam en dé manier om opgedane kennis direct in de praktijk te brengen: Ze maken kennis met begrippen als planet, people en profit, Maken een bedrijfsplan en presenteren dit om een microkrediet aanvragen. Maar brengen het ook in de praktijk. De kinderen hebben met veel plezier gewerkt aan het opzetten van hun bedrijfjes. En direct geld verdient voor het goede doel. Ze hebben hier heel veel van geleerd.”

Paul Baeten, leerkracht ODS Meester Aafjes, Meteren

Voortgezet Onderwijs

“Het project sluit goed aan bij de doelstelling van het tweetalig onderwijs: leerlingen opleiden tot verantwoordelijke wereldburgers. Een brede blik op de wereld, ondernemende vaardigheden, duurzaamheid en persoonlijke ontwikkeling staan daarin centraal. Dit komt allemaal aan bod in de Day for Change Actie. Bovendien vinden leerlingen het ontzettend leuk om te doen.”

Katherine Kells, docent Dorenweerd College, Doorwerth

Primair Onderwijs

“De kinderen hebben ondernemersplannen opgesteld welke zijn beoordeeld door ‘echte’ ondernemers. De kant en klare werkbladen zijn een gemak voor de leerkracht en goed behapbaar voor de leerlingen.” Martijn, leerkracht Willem de Zwijgerschool, Scheveningen

“Ik vind het een fantastisch project waar ik erg enthousiast over ben!” Wouter, leerkracht groep 7 Caeciliaschool, Amersfoort

“Ik heb kinderen enorm zien groeien tijdens de Day for Change Actie. De echte wereld motiveert meer dan lessen uit het boek; nu is het echt. Ze kunnen meteen in de praktijk toepassen wat ze in de les hebben geleerd en daar zien ze het nut van in. Daarnaast leren de kinderen van elkaar; ze gebruiken elkaars sterke kanten en vragen advies aan elkaar. Het gesprek ontstaat vanzelf. Het draait niet alleen om geld ophalen, maar ook om samenwerken en een goede aanpak.” Addie Roks, leerkracht De Klokkebei, Ulvenhout

“Wat zijn de kinderen druk en enthousiast met de Day for Change Actie bezig geweest. Heel leuk om te zien. En ze leren zoveel tijdens deze actie: samenwerken, zelf iets bedenken, zelf initiatief nemen en dan ook nog voor een goed doel. Superleuke actie!” Mevr. Lender, ouder groep 8 leerling basisschool NSV2 Nijmegen

“Ik ben alleen maar positief! Het is echt een aanvulling op het leerproces van de kinderen.” Corinne, leerkracht OG Heldring school, Den Haag

”De presentatie van de gastles was heel erg leuk. De kinderen vonden het ontzettend fijn om te horen waar hun geld naar toe gaat. Het gaf de leerlingen een duidelijker beeld van waar zij zo hard voor gewerkt hebben!” Margot, leerkracht Minister Marga Klompéschool, Rotterdam

“De Day for Change Actie is gemakkelijk in te passen in het bestaande lesprogramma.” Tara, leerkracht Algemene Hindoebasisschool, Den Haag

Voortgezet Onderwijs (VO)

“Op het KWC Culemborg introduceerde Marjan Duursma het Day For Change project aan de 4e klassen Basis/Kader van het VMBO. Bijzonder inspirerend overgebracht tijdens de moeilijke Corona periode. Voor onze leerlingen betekenisvol onderwijs met een bijzondere inhoud waardoor ze weer het gevoel kregen “dat ze er weer toedoen”. Goed begeleidend lesmateriaal welke structuur gaf tijdens de opzet van hun eigen duurzame onderneming. Presenteren van hun Pitch een bijzonder en spannend leermoment. Iedereen was gemotiveerd om de eigen onderneming te laten slagen.” Thijs van Dijk, docent KWC Culemborg

“Al 10 jaar doen we met veel plezier het project Day For Change in onze derde klassen. We ondersteunen de gedachte dat leerlingen kunnen ervaren of ondernemen iets voor hen is, leren hoe een bedrijf beginnen werkt én de nodige relevante (bedrijfs-)economische kennis actief gebruiken. Daarnaast is het ook erg leuk dat de leerlingen met hun resultaat een wezenlijke bijdrage leveren aan het goede doel. Veel groepjes komen met leuke plannen, werken hier gemotiveerd aan en leveren aardige resultaten op. Hartstikke leuk en leerzaam tegelijk!” Arjen van Vuren, docent Johannes Fontanus College, Barneveld

“Op het Johannes Fontanus College werken we al jaren samen met Day for Change. We zijn enthousiast over de prettige contacten. Leerlingen krijgen hierdoor een goed beeld van het (duurzaam) ondernemen.” Kees van den Brink, Johannes Fontanus College, Barneveld

“Het Erasmus doet al 6 jaar mee met de actie Day for Change om leerlingen op een goede manier kennis te laten maken met ondernemen. Ze krijgen gastlessen van Day for Change en de Rabobank en op deze wijze zien de leerlingen hoe het er in de praktijk aan toe gaat. Tevens moeten de leerlingen een pitch houden voor de Rabobank en Day for Change, om een lening te krijgen. Dit is alvast een mooie oefening voor later in de praktijk als je bijvoorbeeld een huis gaat kopen. Ook helpt het project bij de profielkeuze die de leerlingen moeten maken in klas 3. Als je dit leuk vindt en hier goed in bent kun je op Het Erasmus het vak bedrijfseconomie kiezen. De leerlingen die Day for Change volgen zijn super enthousiast en steken er zelfs vele uren vrije tijd in. Ze zijn erg trots op de producten die ze hebben gemaakt om te verkopen!” Martijn De Vries, Het Erasmus, Almelo In dit artikel lees je meer over de Day for Change Actie op Het Erasmus.

“Fantastisch initiatief en project! Ik zelf, maar ook leerlingen zijn hier heel enthousiast voor te krijgen. Top!” Myrthe, docent Dongemond College, Made

“Day for Change is een ontzettend leuk en leerzaam project voor leerlingen. Ze leren verschillende vaardigheden die belangrijk zijn om te kunnen ondernemen.” Thijs Brands, docent Zwijsen College, Veghel

“Behoorlijk wat leerlingen bij ons op school willen later zelf een bedrijfje oprichten. Er is geen betere manier om dit te leren dan door het zelf te ervaren. Op die manier kunnen zij daadwerkelijk voelen hoe het is om een ondernemingsplan te schrijven en uit te voeren. Zo worden niet alleen hun leercapaciteiten getoetst/getest, maar ook vaardigheden als creativiteit, ondernemerschap en samenwerken in een groep en met de omgeving.” Thijs Langedijk, docent Isaac Beeckman Academie, Kapelle

“De Day for Change Actie geeft betekenis aan het leren. De leerlingen worden aangezet om vanuit verschillende perspectieven te kijken naar onze aarde. Met een microkrediet zijn de leerlingen in staat om een maatschappelijk verantwoorde onderneming op te starten. De winst komt ten goede aan ondernemende mensen wereldwijd. Een win-winsituatie dus!” Ruben Tissink, docent Isaac Beeckman Academie, Kapelle 

“De actie van Day for Change is super goed bedacht. Leerlingen leren om van geld geld te maken en al bezig te gaan als echte ondernemer. Veel raakvlakken met het vak Economie waardoor dit een geweldig project is geweest voor het vak Carmel Class International Business. Wat ik persoonlijk heel goed vind is dat het geld wat leerlingen verdienen naar het goede doel gaat. Leerlingen leren iets maar helpen hiermee ook andere mensen. Het werkboek en de gastlessen waren leerzaam en zaten vol met interactie met de leerlingen.” Jelmer, docent Carmel College Raalte

“Ik vind het leuk om de kinderen eens van een andere kant te zien. Het project geeft ook een leuke draai aan de economielessen. Bovendien steunen we met de actie het goede doel, ook dat speelde mee bij ons besluit om mee te doen.” Kitty, docent ISW Westland, ‘s-Gravenzande

“De Day for Change is een goede actie. Leerlingen ervaren zelf wat het is om te ondernemen. De begeleiding die wordt geboden bij dit project en de samenwerking maakt het voor de leerlingen officiëler. Het lesmateriaal is voldoende om mee te werken en een docent kan zelf bepalen om dingen toe te voegen, wij hebben het gebruikt voor het keuzedeel ondernemen. Ook de communicatie met de regiocoördinator was prettig. Er werd direct op mails gereageerd, afspraken zijn nagekomen, makkelijk aanspreekbaar en de medewerkers van de Rabobank kunnen zich goed inleven in de doelgroep.” Michelle, docent Het Stedelijk, Zutphen

“Heel leuk en leerzaam. De leerlingen leren wat er allemaal bij komt kijken als je gaat ondernemen. We zien dat dit soort acties ervoor zorgen dat leerlingen gemotiveerd aan de slag gaan. Het is anders dan klassiek lesgeven en het is voor een goed doel. De leerlingen vonden het bijzonder om te pitchen voor de Rabobank. De meeste leerlingen namen het erg serieus. Hoe meer geld er binnengehaald werd hoe enthousiaster ze werden.” docent Het Dalton Lyceum Barendrecht 

“De Day for Change Actie is een mooie kans voor leerlingen om kennis te maken met ondernemen, wat samenwerken inhoudt , hoe je elkaar kunt aanvullen, hoe je moet doorzetten. Wij hebben het project gebruikt voor het keuzedeel ondernemen om leerlingen bewust te laten worden met maatschappelijk ondernemen.” Phiel, docent Carmel College Salland, Raalte

“Ik zie goede aanknopingspunten om de Day for Change Actie duurzaam in te bedden in het curriculum. Onder meer als invulling van actief burgerschap. De onderbouw kan het project mooi doen tijdens de projectweken, die bij ons op school drie keer per jaar plaatsvinden. Daarnaast is het inpasbaar in de lessen economie, natuur en techniek, beeldende vorming et cetera. Het is echt een vakoverstijgende actie!” Jos Arends, docent Daltonschool Helen Parkhurst Almere

“De leerlingen hebben de Day for Change Actie aangegrepen om zich ook eens van een andere, positieve kant, te laten zien. Ik sta versteld van het enthousiasme en de gedrevenheid waarmee de leerlingen het project uitvoeren; stuk voor stuk gaan ze er allemaal voor.” Erik, docent economie Stella Mariscollege, Valkenburg

“De Day for Change Actie sluit goed aan bij de meeste vakken die de leerlingen op school krijgen. Volgend jaar wil ik de actie samen met de collega’s van economie opzetten.” Geeske, docent basis/kader vmbo Marcanti College, Amsterdam

“Met de Day for Change Actie maak je op een ondernemende manier gebruik van het kunnen van de leerlingen. Door de actie te combineren met de MaS zorg je dat het geborgd wordt in het onderwijs. Van ouders uit de ouderraad vernam ik dat hun kinderen nog nooit met verhalen over school zijn thuis gekomen; nu komen zij met enthousiaste verhalen thuis!” Rita, docent wiskunde Carmel College, Oldenzaal

© Day for Change 2016
contact   privacy   nieuwsbrief