Trotse leerlingen

28 juni, 2021

Geen leerboeken, maar echt aan de slag. Voor jezelf, voor een ander en voor de wereld. Het Dalton Den Haag doet mee aan de Day for Change Actie. De leerlingen maken op een speelse en ondernemende manier kennis met wereldburgerschap, duurzaam ondernemen en omgaan met geld. Een mooi project om het jaar mee af te sluiten.

Mooie winst

Het waren echt de laatste loodjes voor de derde klassers HAVO/VWO. De afsluiting van het Day for Change project. De afgelopen weken hebben ze hard gewerkt om met een microkrediet als startkapitaal een bedrijfje op te zetten en een mooie winst te behalen voor ondernemende mensen in Oeganda en Malawi. En dat is gelukt. Het microkrediet is door de leerlingen in drie weken bijna verdrievoudigd. De uiteindelijke winst voor de projecten die Day for Change dit jaar steunt was ruim duizend euro!!

Economie docent Ralf Nienes is enthousiast over het project: “We merken dat er veel enthousiasme is bij de leerlingen om concreet met een eigen product aan de slag te gaan. Ook is het mooi om te zien dat leerlingen echt moeten gaan nadenken over de impact van hun product op het milieu en de maatschappij. Ze komen soms echt met hele originele ideeën, waar ze echt trots op kunnen zijn.”

Creatieve ondernemers

Van mondkapjes met het logo van de pride tot spotify plaques. Wij worden iedere keer weer verrast door de creativiteit van de leerlingen.’ zegt Brechtje van der Feltz van Stichting Day for Change. ‘Het is zo fijn dat deze school aan het eind van dit gekke schooljaar heeft besloten om toch mee te doen met de Day for Change Actie. Er wordt een extra beroep gedaan op de creativiteit van de leerlingen om een coronaproof bedrijf op te zetten en dit is super goed gegaan!’

De deelname aan de Day for Change Actie wordt mede mogelijk gemaakt Fond 1818. Day for Change levert het lesmateriaal en geeft gastlessen over wereldburgerschap en over duurzaam ondernemen. Daarna begeleid de school de leerlingen in het schrijven van een duurzaam bedrijfsplan. Tijdens de pitch presenteren de leerlingen hun plannen aan een kredietcommissie. Wordt het plan goedgekeurd, dan krijgen ze zelf een microkrediet: cash geld om gelijk mee te beginnen.

Iets anders

‘Het was leuk om een keer iets anders te doen’ zegt één van de leerlingen uit 3 HAVO. ‘Niet alleen een plan schrijven, maar het plan ook met echt geld uitvoeren.’ Veel leerlingen zijn trots op de winst die ze gemaakt hebben. Vaak ging het beter dan dat ze aan het begin van project gedacht hadden. De dames van &Bougie maakte kaarsen met letters erin. Hun doel was 15 kaarsen verkopen. Uiteindelijk zijn dit er 80 geworden! Ze konden de bestellingen niet bijhouden en verdiende ruim €180 euro.

Doorzetten

Soms waren er ook tegenslagen: de jongens van het bedrijf RAEB staken erg veel tijd in het neerzetten van hun merk. Ze bouwden een website en van accounts aan op instagram, tiktok en facebook. Ondanks al deze moeite bleef de verkoop staan om twee zonnebrillen. Ook dat is ondernemen.

Gelukkig is er ook veel plezier gemaakt. Dat is onder andere te zien in dit filmpje van de jongens van het bedrijf Fundas die zelf wijnzakken hebben bedrukt voor Vaderdag. Zij behaalde de hoogste winst van alle leerlingen: €255,-!

Bedankt!

Day for Change hoopt dat de leerlingen veel hebben geleerd over samenwerken, initiatief nemen en doorzetten en tegelijkertijd een beter beeld hebben gekregen van wat ondernemen nu eigenlijk is. We bedanken Fonds 1818 en het Dalton Den Haag voor het mogelijk maken en begeleiden van het project. Bovenal bedanken we natuurlijk de leerlingen voor hun inzet!

© Day for Change 2016
contact   privacy   nieuwsbrief