Twee jaar geleden is Elly gevraagd om op een internationale conferentie van AgriProFocus een pitch te houden over wat Day for Change in Nederland doet. De conferentie ging over de toekomst van voedsel en de rol van jongeren hierin. “Hoe kun je landbouw meer aantrekkelijk maken voor jongeren?” was de centrale vraag. Elly en Babette hielden twee world cafés met in totaal 30 deelnemers. Op de aanpak van Day for Change (jongeren laten ondernemen met een microkrediet) ontvangen zij zeer enthousiaste reacties.
Op de conferentie komt Elly in contact met de Nederlandse organisatie Woord en Daad. In Benin werkt deze organisatie nauw samen met het lokale Dedras aan een project voor jongeren en ondernemen. Dit biedt mooie aanknopingspunten.
In oktober 2017 is het dan eindelijk zover! Elly gaat naar Benin om samen met een lokale consultant 18 docenten en 7 Dedras medewerkers te trainen in het ‘Day for Change’ programma. Wat Elly opvalt tijdens de training is het enorme enthousiasme van de docenten: “Ze staan te trappelen om iets nieuws te leren, iets praktisch. Ze hebben als het ware ‘honger’ naar kennis en zijn heel nieuwsgierig.”
Docent: “We hebben het al jaren over hoe we de praktijk en de theorie beter met elkaar kunnen verbinden. Met dit project gaan we dat ook echt doen.” Elly: “Veel kinderen kunnen niet naar een vervolgopleiding, en juist daarom is het goed als ze al op jonge leeftijd leren hoe ze kunnen ondernemen.”
Tijdens de training ervaren de docenten zelf hoe het is om een bedrijf op te zetten: brainstormen, ondernemersplan maken, marktonderzoek doen en je bedrijfsplannen presenteren aan een jury. Ook de echte lespraktijk ontbreekt niet. Op een basisschool in Sinendé in Noord-Benin oefent een docent met een groep van 20 kinderen in de leeftijd van 10 tot 13 jaar een brainstormsessie.
Ondertussen zitten er 17 docenten achter in de klas, observeren de docent en geven hem hier later feedback op. De ideeën (gerelateerd aan de landbouw) die de kinderen bedenken zijn: soja kaas maken en verkopen, moestuin, fruit en groente verkopen of klusjes doen in de landbouw, zoals katoen oogsten.
Tijdens de Day for Change Actie in Nederland zetten leerlingen met een microkrediet een eigen bedrijf op. De winst die de jongeren maken gaat naar microkrediet- en educatieprojecten in ontwikkelingslanden. Elly: “In Benin is het voor volwassen al lastig om een microkrediet te krijgen, laat staan voor kinderen. Leerlingen moeten dus creatiever zijn om een begin te maken. Ook is nog niet helemaal duidelijk wat ze gaan doen met de opbrengst. Mogelijk willen ze het geld lokaal investeren.”
Het enthousiasme van de docenten blijkt ook uit het vervolg op de training. Het plan was om op 4 scholen een pilot te houden. Hier zijn de 18 getrainde docenten het niet mee eens! Zij willen niet in de wacht worden gezet en willen met het geleerde aan de slag. De pilot wordt nu op 12 scholen gehouden waarbij de docenten het lesmateriaal in de praktijk toepassen en de leerlingen ook echt hun bedrijfjes gaan runnen.
Er zijn al veel mooie resultaten behaald; 18 docenten en 7 medewerkers van Dedras zijn getraind. De pilot loopt tot eind december. Daarna worden de ervaringen van de docenten en hun leerlingen verwerkt in het definitieve materiaal. En kan ‘Je crée mon entreprise’ (Ik maak mijn bedrijf) zo mogelijk in heel Benin uitgerold worden!