‘Ik was erg zenuwachtig, maar ik weet nu al dat ik dit project volgend jaar heel graag nóg een keer wil doen!’, zegt Tijl. Hij heeft net met een klasgenoot een flitsende presentatie gegeven over het bedrijfje dat ze willen starten. In het Engels, want hij en zijn klasgenoten hebben gekozen voor tweetalig (tto) vwo. En dan gaat alles in het Engels: de lessen, het maken van het ondernemingsplan, en dus ook de pitch.
Sinds kort bieden we de Day for Change Actie ook aan in het Engels, zowel online als in de klas. Want het aantal scholen dat tweetalig onderwijs aanbiedt, blijft stijgen. Niet zo verwonderlijk, aangezien onze wereld door globalisering en digitalisering aanzienlijk verandert. Economische, politieke en sociale uitdagingen stoppen niet bij onze landsgrens. Deze internationalisering vraagt om veranderingen in het onderwijs. In Nederland zijn er inmiddels meer dan 130 tto-scholen, waar minimaal de helft van de vakken Engels wordt gegeven.
Een aantal tto-scholen doet al mee met de Day for Change Actie, waaronder het Dorenweerd College in Doorwerth, het Bisschoppelijk College Broekhin in Roermond en het Hervormd Lyceum West in Amsterdam. Docent en tto-coördinator Katherine Kells van het Dorenweerd College is enthousiast:
‘Het project sluit goed aan bij de doelstelling van het tweetalig onderwijs: leerlingen opleiden tot verantwoordelijke wereldburgers. Een brede blik op de wereld, ondernemende vaardigheden, duurzaamheid en persoonlijke ontwikkeling staan daarin centraal. Dit komt allemaal aan bod in de Day for Change Actie. Bovendien vinden leerlingen het ontzettend leuk om te doen.’
Hoe ziet dat er in de praktijk uit? Het Dorenweerd College doet met de eerste én tweede klassen mee. Tijl en zijn klasgenoot gaan met hun bedrijfje Spik en Span auto’s wassen. Met een eco-wasmiddel, zodat er geen schadelijke stoffen in het milieu komen. Ook de andere bedrijfjes hebben People, Planet en Profit hoog in het vaandel staan. Zoals de biologische appeltaarten van Happy Pie, zelfgemaakte zaadbommen van Green Seeds en mondkapjes van reststoffen door Graceful Mouth.
Het Broekhin College doet met de derde klassers de verkorte Day for Change Challenge: tijdens drie projectdagen hebben zij in groepjes een eigen duurzaam bedrijfsplan uitgewerkt, gepitcht én in de praktijk gebracht.
Op het Hervormd Lyceum West in Amsterdam zijn de tto-leerlingen van het derde leerjaar havo/vwo ook druk in de weer met duurzaam ondernemen. De anti-stress box, ‘Binge watch’ box met duurzame inhoud en de zelfgemaakte zeepjes van natuurlijke ingrediënten moeten ontspanning bieden in deze stressvolle tijden. Lyla en Sherine hebben zich met hun bedrijf ‘Postcards’ laten inspireren door sociale ondernemingen; bij elke aankoop gaat er ook een kaartje naar iemand die wel een hart onder de riem kan gebruiken.
Bij Day for Change zijn we supertrots op deze kanjers. Tijdens onze gastlessen Global Citizenship en Sustainable Business viel het ons op hoe goed de leerlingen al Engels spreken, en hoe betrokken ze zijn bij de wereld.
Tijdens de pitches werd dat nogmaals duidelijk. In een dragons den je plan presenteren is altijd spannend. Als je dat dan ook nog eens in een taal doet die je aan het leren bent, kom je zeker ‘uit je comfort zone’. Maar dat maakt de ontlading en de succeservaring des te groter. De vele duurzame en creatieve bedrijfsideeën onderstrepen het wereldburgerschap van deze leerlingen. Bovendien komt de gemaakte winst via Day for Change geheel ten goede aan jonge ondernemers in Oeganda en Malawi. Yes, we can!
Interesse om volgend schooljaar ook mee te doen met jouw tto-klas(sen)? Neem vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken.