Duurzaam ondernemerschapsonderwijs op afstand

15 januari, 2021

De eerste helft van dit schooljaar hebben veel scholen enthousiast deelgenomen aan de Day for Change Actie. Al deze jonge ondernemers hebben met succes mooie duurzame ondernemingen opgezet zoals: verwen potjes, glassmemories_mnmn, lovely cards, nature bags en mini kerst.

Versoepelde maatregelen

Met de versoepelde maatregelen was het mogelijk om het project weer fysiek in de klas uit te voeren: gastlessen, een pitch en de afsluiting van het project. Prachtig! Maar toch anders dan anders. Want onze samenwerkingspartners – de lokale Rabobanken en Aegon – konden helaas vaak niet fysiek naar school komen. Dit kwam omdat zij nog steeds volledig thuis werken.

Inhoudelijke betrokkenheid

Bij Day for Change vinden we het altijd erg leuk als onze samenwerkingspartners niet alleen financieel maar ook inhoudelijk betrokken zijn. We nodigen hen graag uit om samen met ons de gastles duurzaam ondernemen geven. Ook kunnen ze de leerlingen ontvangen op kantoor. Hiernaast vragen we ze de ondernemersplannen te beoordelen als lid van de kredietcommissie. Voor de leerlingen en docenten heeft dit een enorme meerwaarde, en het maakt altijd veel indruk.

Uiteraard zorgen we ervoor dat onze samenwerkingspartners in deze tijd tóch inhoudelijk betrokken en zichtbaar zijn. Ook als ze niet fysiek voor de klas kunnen staan of leerlingen kunnen ontvangen op kantoor. In samenwerking met onze partners gebeurt dit op verschillende manieren:

Als leerlingen fysiek naar school gaan:

  • Gastlessen: Day for Change geeft de gastles, en laat in de introductie een filmpje zien dat van te voren door de samenwerkingspartner is opgenomen. De partner vertelt bijvoorbeeld waarom zij het zo leuk en belangrijk vinden dat de leerlingen meedoen met de Day for Change Actie en op welke manier zij zelf bezig zijn met duurzaam ondernemen. Voor dit filmpje hebben wij een kort scriptje klaarliggen. We hebben de afgelopen maanden erg leuke reacties gehad van leerlingen en docenten op deze filmpjes. De partner krijgt een gezicht, vanuit zijn/haar eigen thuiswerkplek, en is op deze manier toch zichtbaar en betrokken. Een alternatief is dat de partner bij de start van de les via Teams/Zoom live aanwezig is op groot scherm om zichzelf voor te stellen en vragen te beantwoorden.
  • Pitch: Day for Change is fysiek aanwezig als jurylid tijdens de pitch, en de samenwerkingspartner haakt aan via Teams of Zoom. Door middel van een laptop op de jurytafel kan de partner de groepjes en hun ondernemingsplannen goed beoordelen. Hij/zij neemt ook via Teams deel aan het juryoverleg en de terugkoppeling aan de leerlingen. Ook hier zijn onze ervaringen positief. Zowel leerlingen als docenten zijn – net als iedereen – inmiddels helemaal gewend aan geheel of deels digitaal werken.

 Als leerlingen niet fysiek naar school kunnen:

  • Gastlessen: de gastlessen vinden online plaats, door middel van vier korte videolessen met opdrachten. Hier kan een introductiefilmpje door de samenwerkingspartner aan worden toegevoegd. Of de gastlessen worden door de Day for Change medewerker online gegeven via teams.
  • Pitch: ook de pitch kan volledig digitaal plaatsvinden. De leerlingen presenteren dan ‘live’ via Teams of Zoom hun ondernemingsplannen. Day for Change en de partner jureren. De leerlingen die aan de beurt zijn delen hun scherm met de rest om hun ondernemingsplan te presenteren. Ook dit werkt verrassend goed.  Er zijn ook scholen waar leerlingen een filmpje hebben opgenomen waarin ze hun ondernemingsplan pitchen. Deze filmpjes zijn vervolgens opgestuurd naar Day for Change en de betrokken partner die de plannen hebben beoordeeld en de groepjes een tip en een top hebben gegeven.

Het liefst staan we natuurlijk allemaal gewoon voor de klas. Niets is mooier dan groepjes leerlingen een groot kantoor te zien binnen schuifelen voor de pitch. Gelukkig hebben we echter gemerkt dat alle online oplossingen ook prima werken en door zowel de school als de leerlingen erg goed ontvangen worden.

Media aandacht

Hiernaast doen we extra ons best om aandacht te genereren voor de jonge ondernemers die zich inzetten voor Day for Change. Hierin nemen we uiteraard onze partner mee die het project op school mogelijk maakt. Dit doen we via berichten op onze website en social media (zoals Facebook en LinkedIn), maar ook door middel van artikeltjes in lokale kranten. Er zijn ook partners die er voor kiezen om de leerlingen een goodybag mee te geven of een klein bedankje aan het eind van de Day for Change Actie waarmee de zichtbaarheid nog wordt benadrukt.

Het belangrijkste is dat het plezier en de educatieve waarde voor de leerlingen gelijk blijft. Dat ze ook op afstand ervaren hoe het is om te ondernemen voor een ander!

© Day for Change 2016
contact   privacy   nieuwsbrief