Ikzelf gaf ze een dikke 10, de rest van de jury gaf ze een 9 of 9,5. Behalve de bijzonder pure overgave waarmee dit bedrijfsplan werd gepitcht – zo enthousiast dat de toehoorders er regelmatig op een positief bedoelde manier om moesten lachen – voldeed het inhoudelijk aan alle eisen waaraan de ‘duurzame onderneming’ moet voldoen: originaliteit, duurzaamheid, het financiële plaatje, en natuurlijk de vijf p’s van product, prijs, plaats, promotie en personeel.
Ik geef het je te doen. Gedurende de Day for Change-actie krijgen leerlingen een gastles ‘Microfinanciering en armoedebestrijding’, gevolgd door een les ‘Duurzaam Ondernemen’. Aan de hand van een werkboek en samen met hun docent, hebben de leerlingen vervolgens één of twee weken de tijd om zelf in groepjes een duurzaam ondernemingsplan te schrijven, direct gevolgd door de pitch ervan. Het verbaast me als ik zie hoeveel prachtige plannen er in die korte tijd worden gemaakt.
De vier jongemannen van Cable planet, Sammie, Eef, Mink en Stan, hadden zich bedacht dat vrijwel iedereen op aarde kabeltjes nodig heeft voor bijvoorbeeld telefoon en tablet. En dat deze kabeltjes steeds stuk gaan, worden weggegooid, en vervangen door nieuwe. Zo komen duizenden meters meestal op zichzelf nog bruikbaar kabel terecht bij het plaatselijke R&L Recycling om te worden verwerkt. Dat moet anders kunnen, bedachten ze. Ze vroegen R&L of zij kabel (vrijwel gratis) mochten overnemen, zodat ze er, met nieuwe of gebruikte stekkertjes, weer werkende kabeltjes van konden maken. Dat juichte R&L toe. Ook zorgden ze voor een efficiënt verkooppunt van de refurbished kabeltjes: het plaatselijke postkantoor.
Voor de prijs laat je ze niet hangen: €2,50. Ik heb er meteen een gekocht. Dit is nou typisch zo’n startend bedrijfje dat over een paar jaar niet meer is weg te denken!
op foto: Varendonck College Asten