Leren over het nieuwe ondernemen

1 oktober, 2019

We zijn in beweging: betekenisvol ondernemen, duurzaam ondernemen, op weg naar de nieuwe economie, die circulair, inclusief, klimaatneutraal is en zich richt op alternatieve waarde creatie terwijl we onze ecologische voetafdruk zo klein mogelijk houden: WAT? Allemaal mooie begrippen die dezelfde kant op willen. Maar we moeten er wel voor zorgen dat we door de bomen het bos nog zien.

Purpose College

Om leerlingen te kunnen inspireren is het belangrijk dat we onszelf zo veel mogelijk laten inspireren door anderen. Maandag 9 september was zo een moment. Twee uur college over de bovenstaande onderwerpen met Kees Klomp en Volkert Engelsman. Kees Klomp is expert in de bovenstaande onderwerpen en heeft inmiddels vijf boeken gepubliceerd waaronder het Handboek Betekenisvol Ondernemen. Ook is hij initiatiefnemer van verschillende platformen om mensen te inspireren en te laten samenwerking richting die nieuwe betekeniseconomie.

Nieuw ethisch kader

Kees bespreekt eerst met ons de uitdagingen op ecologisch en sociaal gebied door een aantal recente krantenkoppen te laten zien. Vervolgens toont hij met een aantal sprekende voorbeelden aan dat er in de afgelopen 30 jaar een nieuwe ethiek is ontstaan in de economie waar bedrijven niet meer onderuit kunnen. Bedrijven als ING, Volkswagen, Monsanto en Shell hebben een imagodeuk opgelopen omdat zij enkel en alleen maar bezig zijn met financiële winst. “The business of business is business.” Vroeger was dit geen probleem. Tegenwoordig willen wij als maatschappij, als consument, dat een bedrijf of organisatie ook nadenkt over zijn impact op de mensen en de aarde. Als je hier niet in meedoet, ga je het uiteindelijke niet redden.

Nieuwe koplopers

Dit is goed nieuws voor alle duurzame, eerlijke, sociale ondernemers die bezig zijn om met hun bedrijf niet alleen financiële winst te behalen maar ook de wereld een beetje beter te maken. In veel sectoren zijn deze ondernemers al niet meer weg te denken. Neem bijvoorbeeld de chocolade industrie waar Tony Chocolony met zijn slaafvrije chocola op dit moment het best verkoopt van iedereen! Na deze positieve boodschap is de vloer voor Volkert Engelsman.

True Costs

Deze ondernemer richtte in 1990 zijn bedrijf Eosta dat nu is uitgegroeid tot het grootste import- distributiebedrijf in biologische groenten en fruit in Europa. Dit is op zichzelf natuurlijk al bewonderenswaardig maar de reden dat hij in 2017 door de Trouw werd uitgeroepen tot #1 in de Duurzame100 is zijn visie op de manier waarop je de ‘echte kosten’ van een product kan berekenen. Het gaat hem hierbij niet om de financiële kosten de kosten voor de aarde (vervuiling, verspilling etc) en de mensen (welzijn en inkomen).

Wijze les

Het verhaal van Volkert begint met een aantal hilarische afbeeldingen van onze huidige wereldleiders Donald Trump en Boris Johnson. Onze samenleving verandert en deze mannen worden door ons gekozen ons te leiden. Waar komt deze stem vandaan? Wat moeten en/of kunnen we hiermee? Zijn antwoord was: niet zo veel. Later verklaarde hij dit door de Serentiy Circle te noemen: “Heb de moed om te doen wat je kan in je eigen ‘circle of influence’ en heb de rust om te aanvaarden dat er ook dingen zijn waar je geen invloed op hebt.”

De duurzaamheidsbloem

Wat Volkert doet in zijn eigen invloed-cirkel is niet niets. Hij heeft 2009 in samenwerking met een aantal andere partijen een methode ontworpen om de duurzaamheidsimpact van een organisatie of productieproces te Meten, Managen, Marketen en Monetariseren: de duurzaamheidsbloem. Eosta zet deze duurzaamheidsbloem in om de duurzaamheidsprestaties van haar telers te meten en te communiceren. De zeven aspecten die ze hebben uitgelicht als bloembladen hebben zij ook weer gelinkt aan de Social Development Goals. Voor meer informatie over de duurzaamheid verwijs ik jullie graag naar de website van Nature&more.

Hoe werkt dat monetariseren?

Tijdens het college gaat Volkert dieper in op het Monetariseren: wat wordt hier nou precies mee bedoeld? Op de producten van Eosta vind je niet alleen de prijs van het biologische product maar ook de waarde die het product toevoegt (omdat het biologisch is) en de maatschappelijk een ecologische kosten van de reguliere variant. Hoe dit werkt wordt goed uitgelegd in dit korte filmpje. Wat Eosta verder toevoegt? Ze managen de hele keten op een anderen manier. Ze creëren biologische ondernemers door financiële en inhoudelijke ondersteuning maar ook zijn ze betrokken het productieproces en ze houden bijvoorbeeld goed in de gaten of de telers niet voor meer den 4% afhankelijk zijn van één klant.

Ervaringsonderwijs is de sleutel

Ook werd Volkert gevraagd wat hij in de toekomst graag nog zou willen bereiken. Hij vertelt dat hij graag zou willen dat in het hoger onderwijs meer aandacht besteed wordt aan vakken als vechtsporten, tuinieren, yoga, boeddhisme en zelfleiderschap. Hoe moeten de toekomstige wereldleiders ons verder brengen als zij nog worden opgeleid binnen de normen van het oude (economische) systeem? Niet alleen zenden en kennisoverdracht maar juist ervaringsonderwijs is de sleutel. Dat is nou iets waar wij bij Day for Change ook achter staan: leren door te doen.

© Day for Change 2016
contact   privacy   nieuwsbrief