Knappe koppen helpen Day for Change

22 oktober, 2019

Begin april 2019 stond in de nieuwsbrief van Nederland Filantroprieland een artikel dat onze aandacht trok: “Een groep van managers marketingcommunicatie van A-merken heeft voor professionals in de goede doelen sector hun wekker gezet.” Dat klonk als iets waar Day for Change dankbaar gebruik van zou kunnen maken.

 

Het artikel was een oproep van het HQ Exchange netwerk aan goede doelen organisaties om zich in te schrijven voor de HQ Exchange Challenge. Met deze Challenge bood het netwerk aan om hun kennis, middelen, capaciteit en connecties ter beschikking stellen om een goed doel te helpen met een concreet vraagstuk op het gebeid van marketingcommunicatie.

Vraagstuk

Day for Change gelooft sterk in de kracht van samenwerken en kennisdelen en ook een concreet vraagstuk was voor handen: hoe bouwen we een impactvolle campagne die onze naamsbekendheid vergroot en zo bijdraagt aan een groter bereik onder scholen?

Pitch

Op 9 mei ging Babette Anhalt (directeur Day for Change) naar het hoofdkantoor van de Hema om ons vraagstuk te pitchen. Ze overtuigde leden van het HQ Netwerk van de urgentie van onze opgave en dit resulteerde in drie superleuke, creatieve en nuttige dagen in de Hoeve A13.

Design Sprint

Onder leiding van Pier-Herre Couperus (ING) hebben wij ons over het vraagstuk gebogen met behulp van een Google Design Sprint. Een Design Sprint is een (team)proces waarmee je in een paar intensieve dagen een probleem kunt oplossen. De methode is ontwikkeld door Jake Knapp die hier een boek over schreef met de titel: Sprint, How To Solve Big Problems and Test New Ideas in Just Five Days” (2014)

Team

De uitdaging waar wij (en Pier in het bijzonder) voor stonden was dat wij niet 5 dagen maar slechts 2,5 dag hadden om de Design Sprint uit te voeren. Belangrijk voor het succes van een Design Sprint is dat je een goed team bij elkaar hebt waarin verschillende disciplines samen komen. Dit veelzijdige team ontstond in ons geval door twee coördinators van Day for Change bij drie communicatie marketing toppers te zetten die ook alledrie hun eigen specialiteiten hadden.

Marjan Duursma en Brechtje van der Feltz waren namens Day for Change onderdeel van het team. De communicatie marketingmanagers uit het HQ Netwerk die voor ons hun agenda hadden vrijgemaakt naast Pier waren Marjan Reitsma (Gazelle), Corné van Mechelen (ING) en Lennart Wienecke (freelance Art Director). Babette was namens Day for Change de opdrachtgever.

Twee werelden

Als snel werd duidelijk dat door deze samenwerking twee totaal verschillende werelden bij elkaar kwamen. Voordat we echt konden beginnen moesten eerste een paar vaktermen worden uitgelegd. Wat is een short copy, en een rationale en een propositie? En wat bedoelen jullie precies met wereldburgerschap? En hoe komt het dan dat die docenten zo lastig te bereiken zijn? Zowel Day for Change als de marketingmanagers zouden de komende dagen over de grenzen van hun eigen vakgebied heen moeten kijken om met elkaar tot een mooi resultaat te komen.

Succes

En dat is gelukt. Met veel goede discussies, brainstormmomenten, overleg, lastige besluiten en een grote hoeveelheid post -its is er in drie dagen een concept voor een fantastische marketingcampagne gecreëerd. Een campagne die er hopelijk voor gaat zorgen dat het aantal scholen dat meedoet aan de Day for Change Actie de komende drie jaar een versnelde groei gaat doormaken. Hoe mooi zou het zijn als meer en meer leerlingen de kans krijgen om te leren over goed doen en geld verdienen tegelijkertijd!

Bedankt hè!

Over de mooie ideeën die langs de A13 zijn ontstaan gaan we op dit moment verder nog niets loslaten. Wel willen we graag Corné, Pier-Herre, Marjan en Lennart heel hartelijk bedanken voor het delen van hun creativiteit en kennis. Bedankt hè!

© Day for Change 2016
contact   privacy   nieuwsbrief