Het geheim achter een goede pitch

25 februari, 2019

Wekelijks pitchen honderden leerlingen hun ondernemersplannen aan een kredietcommissie voor Day for Change. Net als in het echt zijn sommige pitches steengoed en andere pitches tenenkrommend slecht. Waar ligt dit nou aan? Zit er een geheim achter een goede pitch?

 

Eerlijk gezegd denk ik van niet. Het voor de hand liggende antwoord is dat een goede voorbereiding de key is.  Soms komt er echter bij de best voorbereide groepjes tijdens de pitch helemaal niets van terecht door podiumvrees of een black-out. Een geslaagde pitch is een formule van veel verschillende dingen die samen moeten kloppen. Hieronder een paar do’s en don’t van iemand die wekelijks veel plannen van jonge ondernemers voorbij ziet komen.

Zorg dat je trots kunt zijn

Allereerst: zorg dat je trots kunt zijn op je plan! Als je tevreden bent met wat je gaat vertellen straal je dit ook uit. Als je overtuigd bent van je eigen plan, heb je niet veel nodig om anderen te overtuigen. Als leerling zit je uur na uur in de klas te luisteren naar de verhalen van je docenten: nu is het jouw kans om het podium te pakken. De docent is eindelijk even stil en moet naar jou luisteren. Hoe fijn is dat? Pak je moment en zorg ervoor dat je iedereen achterover blaast, ook als presenteren niet echt jouw ding is. Voor je het weet, is het weer voorbij en zit je weer te luisteren naar anderen…

IMG_2865

Laat zien hoe ver je al bent

Vaak roept een pitch bij de kredietcommissie heel veel vragen op. In veel gevallen is het zo dat de ondernemers nog niet goed hebben nagedacht over die vragen. De vragen helpen hen dan een beetje verder op weg met hun plan. Af en toe is het zo dat de ondernemers eigenlijk het antwoord op alle vragen klaar hebben. Ze hebben een marktonderzoek gedaan en sponsors geregeld en een Excel bestand waarin de financiën zijn uitgewerkt, maar om één of andere reden komt dit niet naar voren in de pitch. De ondernemers hebben hun zaakjes prima op orde maar vergeten de helft te vertellen. Valkuil nummer één: ook al heb je weinig tijd, zorg dat de kredietcommissie wel ziet wat je allemaal al hebt gedaan!

De ‘proefpitch’

Dan nu een tip van een docent, voor andere docenten. Middelbare school de Ring van Putten heeft jaren meegedaan met Day for Change (met dank aan Rabobank Voorne Putten- Rozenburg) en doet, na een pauze, dit jaar weer mee. De jonge ondernemers van de 3havo hadden twee weken de tijd om hun plan te schrijven en de pitch voor te bereiden. Vorige week mochten ze presenteren en de meeste pitches waren hartstikke goed. Het geheim? De docent had de leerlingen laten proef pitchen. Gewoon voor de klas en de klas mocht na afloop vragen stellen. Op deze manier waren veel van de eventuele gebreken aan hun plannen al aan het licht gekomen en konden de plannen nog worden bijgeschaafd voordat ze echt aan de slag moesten. En dat was te merken!

shutterstock_pitches

Vergeet niet de kern

Dan nog een struikelblok waar veel jonge ondernemers tegenaan lopen. Ze vergeten de kern van hun presentatie. Waarom was ik hier ook alweer? Oja, ik wilde geld lenen… Het staat ook in het werkboek maar alsnog wordt het vaak over het hoofd gezien: vergeet niet te noemen hoe hoog je microkrediet moet zijn! Natuurlijk, geld is niet het belangrijkste, creativiteit, ondernemerszin een goede samenwerking zorgen voor een geslaagde onderneming, maar tijdens de pitch gaat het toch écht ook om dat geld. Hoe beter je uitlegt waarom jij dat microkrediet nodig hebt voor een geslaagde onderneming, hoe groter de kans dat jij het microkrediet ook krijgt.

Gezonde spanning

Meer praktische tips voor de pitch vind je in werkboek van Day for Change. Een beetje spannend zal het voor velen altijd wel blijven. Of je nu nog op school zit of niet meer. Of je het nu al heel vaak gedaan hebt, of het voor de eerste keer doet. Zomaar voor een groep mensen je plannen uiteenzetten is niet gemakkelijk dus respect voor alle leerlingen die daar toch maar gaan staan. En succes voor iedereen die nog moet pitchen de komende maanden. You can do it!

 

 

 

© Day for Change 2016
contact   privacy   nieuwsbrief