Gedurende acht economielessen mochten de leerlingen in kleine groepjes een eigen ondernemingsplan maken en dit pitchen voor een strenge jury van docenten, Rabobank en Day for Change. Alle groepjes kregen een microkrediet als startkapitaal, waarmee ze enthousiast aan de slag zijn gegaan met als doel: winst maken! Economiedocent Yolanda Pricken: ‘Dat hun winst volledig wordt besteed aan microkrediet voor mensen in ontwikkelingslanden met een goed bedrijfsplan, vinden de leerlingen alleen maar extra stimulerend.’
Zo ontstond bijvoorbeeld ‘Sophi’s Ice’, een bedrijfje dat ijs inkocht bij de lokale ijsboer, en dit op school doorverkocht. ‘Dit had nogal wat voeten in aarde’, aldus Tim Ortmans, economiedocent. ‘De ijsboer maakte zich zorgen dat haar ijs te veel kwaliteit zou verliezen als het helemaal naar school moest worden vervoerd. Maar de meiden wisten haar gerust te stellen door een goede vriestas te regelen, en op school een goede vriezer. Ook moesten ze een in- en verkoopprijs overeenkomen. Dat was erg leerzaam voor ze, ze zijn er prima uitgekomen. Oplossingsgericht, daar kan ik echt trots op zijn.’ Een ander groot succes was t-shirtbedrukservice ‘Ruig & Lief’. Deze leerlingen hebben zelfs een fabrikant overgehaald om blanco eco-shirts te sponsoren. Cecile: ‘Ja dat was echt een supermeevaller. Het scheelt nogal in de winst, hè! We hebben ook een bedrijf gevonden dat onze t-shirts goedkoop bedrukt met. Iedereen in ons groepje had een functie: ontwerp, bedrukken, promotie, financiën. Dat liep gesmeerd, al zeggen we het zelf haha..’ Aan het einde van deze feestelijke afsluiting komt de Rabobank nog met geweldig leuk nieuws: het opgehaalde bedrag van de leerlingen wordt door hen verdubbeld. Daar mag op geproost worden.
Op foto: Maartje, Evi, Amy en Cecile van ‘Ruig & Lief’ (Sophianum College Gulpen-Wittem)