In Ridderkerk en Barendrecht zitten het Farel College en Focus Beroepsacademie dankzij midden in de Day for Change Actie. In Barendrecht ontving docent Sjoerd Singor met zijn leerlingen uit de 3e klas deze week twee keer twee medewerkers van de Rabobank Ridderkerk – Midden IJsselmonde die met hun kwamen praten over ondernemen.
Samen met de leerlingen bespraken ze wat eigenlijk betekent om een ondernemer te zijn. En als jij later gaat ondernemen, gaat het je dan vooral om de winst of wil je ook iets goeds doen voor onze planeet en de mensen om je heen? Is het eigenlijk beter om als ondernemer iets nieuws te bedenken, of is het ook goed om je eigen draai te geven aan een al bestaande dienst of product? Lastige vragen hoor!
In Ridderkerk hebben de leerlingen van 4 VMBO deze gastles Ondernemen vorige week al gekregen. Deze week was het voor hun dan ook tijd om hun plannen te presenteren aan de jury. Wel spannend hoor, zo een pitch! Het is niet niets om in 2 minuten je hele idee te moeten uitleggen zonder iets te vergeten. En dat dan ook nog voor een volle zaal: twee medewerkers van de Rabobank die heel serieus achter de jurytafel zaten, vier mensen van school en een medewerker van Day for Change.
De leerlingen hebben het super goed gedaan. Van plankenkoorts was niets te merken en de presentaties waren mooi afgewerkt. Het enige wat jammer was voor de jury was dat niemand een voorbeeld of prototype van zijn/haar product had meegenomen. Wij hadden graag wat willen proeven van al het lekkers dat voorbij kwam: baklava met thee, zelfgebakken chocokoekjes, snoepjes en borek (een turkse lekkernij met feta en spinazie).
Eén groepje had in plaats van een product voor een dienst gekozen. Zij gaan een FIFA toernooi organiseren in de pauzes op school. Aan de mensen die staan te wachten willen ze drankjes verkopen; slim hoor.
Omdat de plannen goed in elkaar zaten hebben alle leerlingen het aangevraagde microkrediet ontvangen. Nu is het tijd om echt aan de slag te gaan en zelf te ervaren hoe je van een klein beetje geld veel meer geld kan maken. Ik laat jullie snel weten hoeveel winst de leerlingen hebben gemaakt voor een ander.