Vorige week hebben de mavo 3 leerlingen van het Niftarlake College een echte uitdaging achter de rug, namelijk de Day for Change Challenge. Deze Challenge is qua inhoud hetzelfde als de Day for Change Actie, alleen ondernemen de leerlingen bij de Challenge in één week.
Zo begonnen de leerlingen op maandag ochtend met het bedenken van hun bedrijfsideeën en het uitwerken van hun businessplan, die ze dezelfde dag al aan een jury presenteerden om hun microkrediet te kunnen ontvangen. Een aantal bedrijfjes kregen niet gelijk goedkeuring om hun plannen tot uitvoering te brengen en moesten dezelfde middag nog hun verbeterde plannen presenteren. Maar dinsdag ochtend konden alle ondernemers aan de slag met inkopen doen van het verkregen microkrediet.
En het Niftarlake had nog een extra uitdaging in petto voor de leerlingen tijdens hun projectweek: op de woensdag mochten de leerlingen zich namelijk vermaken in een pretpark. Hierdoor werd de voorbereiding voor de uitvoering in een versnelling gebracht. Want op donderdag ochtend stonden de meeste ondernemers op de reguliere markt te Maarssendorp.
Donderdag was een, net als andere dagen, een mooie zonnige dag. De jonge ondernemers hadden flink hun best gedaan en de kraampjes zagen er professioneel en verzorgd uit. Meerdere groepjes hadden sieraden gemaakt. Er was eten en drinken in overvloed. Een groepje had knuffels gemaakt van washandjes en een ander team had onderzetters van wasknijpers gemaakt. De leerlingen waren erg overtuigend en dus was de verleiding niet te weerstaan om ook wat te kopen: De Surinaamse kaasballetjes waren heerlijk en ook de verfrissende smoothie en de Luikse wafel met vers fruit en ijs waren erg welkom op deze warme dag.
Op vrijdag sloten de leerlingen af met een ontbijt waarna de opbrengst cheque overhandigd werd aan Day for Change. De leerlingen waren toch wel verbaasd dat de opbrengst lager uitgevallen was dan verwacht. Dit kwam doordat een aantal bedrijfjes het niet was gelukt om winst te maken. Dit kan de beste ondernemer gebeuren en dan is het goed dat de ondernemers een microkrediet lening hebben ontvangen. Het mooie van een microkredietlening is dat je als groep verantwoordelijk bent voor de lening. Dus wanneer één ondernemer verlies draait, vangen de andere ondernemers dit op. Op deze manier spreidt je de risico’s die ondernemen met zich meebrengt. Zo konden ze met z’n allen toch de lening afbetalen.
Want ondernemen betekent risico’s nemen, flexibel zijn en leren van de dingen die minder goed verlopen. Deze ondernemers hebben geleerd dat wanneer meerdere ondernemers dezelfde producten verkopen, het minder makkelijk is om jouw product te verkopen. Jezelf onderscheiden van de concurrentie is dan erg belangrijk. Daarnaast hebben ze geleerd dat, ondanks dat ijs verkopen tijdens het mooie weer een heel goed idee lijkt, het toch moeilijk is om je ijs koel te houden zonder elektriciteit in de buurt. Dit hadden de leerlingen goed opgelost door een koelbox met ijsklontjes te vullen. Of dat met mooi weer er minder bezoekers op de markt kunnen komen. Hier kunnen ze de volgende keer op anticiperen door van te voren meer reclame te maken om zoveel mogelijk bezoekers naar de markt te trekken. In ieder geval hebben ze geleerd dat ondernemen echt een uitdaging kan zijn.