De docent aan het woord over Day for Change

13 november, 2018

Op woensdag 7 november was Day for Change uitgenodigd om bij een bijeenkomst van de Vecon Businessschool (VBS)een gesprekstafel met een docent te leiden over de Day for Change Actie.

De VBS is een profiel voor scholen in het VO en MBO die extra aandacht willen besteden aan talentontwikkeling op het gebied van economie en ondernemerschap. Veel scholen die de VBS-certificering hebben kiezen ervoor om de Day for Change Actie op te nemen in hun lesprogramma.

Ervaring delen

Op aanraden van de organisatie zijn wij op zoek gegaan naar een enthousiaste docent die zijn/haar ervaringen met de Day for Change Actie wilde delen met de andere docenten aan de gesprekstafel. Al snel reageerde Liekele Gaastra van Celeanum in Zwolle positief op deze uitnodigingen. Liekele doet met zijn leerlingen al zeven jaar mee aan Day for Change. Naast veel leuke creatieve, professionele ondernemingen levert dit ook ieder jaar een mooi bedrag op voor de projecten die Day for Change steunt.

Aan tafel zaten economiedocenten uit alle hoeken van het land en van ieder niveau. Er waren docenten die uit nieuwsgierigheid aanschoven en docenten die graag hun ervaring met en kennis over Day for Change wilden uitwisselen. Dit zorgde voor een leuke dynamiek van vraag en antwoord. De aanwezigheid van de gespreksleider vanuit Day for Change was bijna overbodig.

Vecon Day for Change

Vakoverstijgend project

Er werd onder andere gevraagd hoe de Day for Change Actie werd ingepast in het lesprogramma. Aangezien de Actie heel flexibel is gaven alle docenten die die al eens hadden deelgenomen hierop hun eigen antwoord. Het was een eyeopener voor de andere docenten aan tafel dat je de Day for Change Actie ook vakoverstijgend kan inzetten. Door de combinatie te maken van Economie met bijvoorbeeld Aardrijkskunde, Nederlands of CKV komt er vaak meer ruimte en tijd vrij voor een project als Day for Change. Bovendien is het voor de leerlingen leuk om vanuit verschillende invalshoeken met hun onderneming bezig te zijn.

Ook was het leuk om te horen dat de Day for Change Actie op veel scholen zorgt voor een toename in populariteit van de economische vakken. Day for Change is volgens deze scholen een mooie manier om de leerlingen in de onderbouw kennis te laten maken met economie en ondernemen. Leerlingen zijn hierna vaak zo enthousiast dat ze ook een economische richting kiezen!

Andere mensen helpen

Een andere vraag ging over het microkrediet. Vinden leerlingen het niet lastig om het verdiende geld weer in te leveren? Lukt het altijd om de lening terug te betalen? Hier waren de ervaren docenten het wel over eens: gelukkig levert dit eigenlijk nooit problemen op! Over het algemeen gaan de leerlingen juist beter hun best doen als ze weten dat ze met hun verdiende geld weer andere mensen kunnen helpen. Als er een onderneming is waarbij het toch niet lukt om winst te maken wordt dit door de andere jonge ondernemers opgevangen.

Duik in het diepe!

Aan het eind van de bijeenkomst gaf Liekele nog een gouden tip: duik in het diepe! Je kunt met het lesmateriaal gewoon van start gaan, dan heb je een goede basis. Al doende leer je wat wel en niet werkt op jouw school en voor jouw leerlingen. Het programma is flexibel en er is volop ruimte voor eigen invulling dus daar moet je gebruik van maken. Net als van de begeleiding die vanuit Day for Change wordt aangeboden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© Day for Change 2016
contact   privacy   nieuwsbrief